h1

Renungan Seorang Istri

07/30/2008

Malam ini sehabis keliling bersama paman google, akhirnya ada masukan dari tetangga sebelah yang dapat saya ambil hikmahnya yang mungkin tak terpikirkan, namun sangat menarik untuk disimak bagi kaum hawa sebagai seorang istri.

Antara tanda-tanda diri wanita solehah itu ialah taat kepada suaminya. Taat kepada suami merupakan tempat kedua setelah taat atau patuh kepada perintah dan larangan Allah. Bahkan ketaatannya kepada Allah diukur sejauh mana dia dapat menyelesaikan kewajipannya terhadap suaminya.Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:”Sesungguhnya seorang isteri belum dapat dikatakan ia menunaikan kewajipan terhadap suaminya seluruhnya.

Jika suaminya memerlukannya,sedangkan pada waktu itu dia sedang berada di atas kenderaann, maka dia tidak boleh menolaknya.” [Riwayat Thabrani] Dalam hadis yang lain pula diterangkan bahawa siapa sahaja isteri yang penuh keikhlasan dalam melaksanakan tugasnya sebagai isteri, serta beriman kepada Allah maka ia berhak memperolehi syurga. Rasulullah saw bersabda:”Jika seorang isteri itu telah menunaikan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadan dan menjaga kemaluannya daripada mengerjakan perbuatan haram dan ia taat kepada suaminya, maka ia akan di persilakan masuk kedalam syurga dari pintu mana sahaja yang ia kehendaki.” Dalam hadis yang lain pula diterangkan:

“Apabila seorang isteri itu telah meninggal dunia dan suaminya redha akan dirinya, maka ia akan dimasukkan ke dalam syurga.”

Dari hadis diatas dapatlah di simpulkan bahawa apabila seseorang isteri telah meninggal dunia, sedang waktu hidupnya ia tidak pernah mengecewakan dan menyakiti suaminya maka, syurgalah adalah tempat yang bakal di diaminya. Manakala bagi isteri yang mana waktu hidupnya tidak melaksanakan kewajipannya (selagi tidak bertentangan dengan syara`) maka ia akan memperolehi kehinaan di sisi Allah SWT.

5 komentar

  1. semoga presty kelak bisa menjadi istri yang taat pada suami.. 🙂

    thx fur d tarbiyah, mba..


  2. bahagianya yang mendapat istri seperti itu


  3. wah, moga2 neng bisa jadi istri yang seperti itu juga.
    amin…..


  4. nggak susah ya masuk syurga…


  5. salam kenal ya mas…memang suatu keharusan bagi seorang istri taat kepada suaminya…tapi bukan berarti istri tidak mempunyai haknya…saya hanya berharap semoga para istri di dunia masuk sorga karena tugas seorang istri sungguh berat menurut saya…
    makanya sampai sekarang bahasa yang sering kita denger “GENTLEMAN”, GENTLEWOMEN jarang dan hampir ga ada karena wanita memang sudah gentle saya pikir…rela mati di tanah suami bukan di tanah kelahirannya suatu pengorbanan yang suci, meninggalkan rumah, orang tua, budaya di rumah dan semuanya melebur bila sudah bersuami….



Tulis Balasan...

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: